15/05/2020

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m. i piękny Cieńków w maju

Majówka roku 2020 ściągnęła rekordową liczbę turystów. Z moich obserwacji na szlaku wynikało, że w Beskidy zawitali ich miłośnicy, a także nowicjusze. Covidowe wędrowanie pozwalało na ściągnięcie maseczek w lasach i górach. W dolinach obowiązywały nakazy i zakazy, naprawdę dziwny to był czas. Dla mnie w górach było jak dawniej. Było wolno, była wolność, było pięknie. Bo przecież przyszedł maj…

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.

Majówka płatała pogodowe figle. Częstowała mocnym słońcem, przejściowym deszczem i burzami. W plecaku zatem odzieżowy misz masz - przez ciepłe bluzy, po przeciwdeszczowe kurtki. Na sobie cebulka. Ruszamy!

Dolina Białej Wisełki - Barania Góra

Zostawiliśmy samochód na jednym z ostatnich wolnych miejsc na bezpłatnym parkingu. Ruszamy asfaltową drogą, która wiedzie przez jedną z piękniejszych dolin w Wiśle. Asfalt ten, choć w ładnym otoczeniu, ciągnie się niemiłosiernie. Nie męczy ciała, bo przewyższeń nie znajdziemy tutaj dużych, ale głowa (i kolana) chciałyby już maszerować leśną ścieżką.

Beskid Śląski, Wisła: szlak na Barania Góra 1220 m n.p.m.

Po 3,5 kilometrach odbijamy na górski szlak i tutaj też zaczyna się mocniejsze podejście. Jednak nie rozpędzamy się tutaj, bo po chwili mijamy Kaskady Rodła, czyli zespół naturalnych wodospadów i progów wodnych na Białej Wisełce. Kilka pstryków aparatem i ruszamy dalej, 4 kilometry do celu.

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.  - kaskady Rodła
Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.  - Doliną Białej Wisełki Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.  - Doliną Białej Wisełki

Idziemy wzdłuż rzeki, przez większość czasu w przyjemnym cieniu. Półtora kilometra od szczytu mamy pierwsze panoramiczne widoki. Beskidy skąpane w zieleni - to lubimy.

Barania Góra

Kiedy docieramy na szczyt widzimy polanę wypełnioną turystami. Wchodzimy na wieżę, stąd dopiero można nacieszyć oczy na:

Beskid Żywiecki i Tatry

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.  - wieża widokowa - panorama

Beskid Śląsko-Morawski:

Beskid Śląski:

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m.  - wieża widokowa - panorama na Skrzyczne

Barania Góra - Gawlasi

Dalszą wędrówkę skierowaliśmy w stronę Gawlasów. To niepozorny szczyt mniej więcej w połowie drogi na Skrzyczne. Swoją drogą to jeden z piękniejszych, panoramicznych szlaków w tej części Beskidów. Nie dziwi więc zwiększony ruch na szlaku i oblężenie szczytów w czasie długich weekendów i wakacji. Do Gawlasa wędrujemy przyspieszonym krokiem. Widokowy szlak pokazał ciemne chmury na horyzoncie i opady gdzieś w oddali. Deszcz pojawił się w prognozach na ten dzień, więc nie było to dla nas większym zaskoczeniem. Przed Gawlasem jeszcze jedno szybkie zdjęcie na Żywiecczyznę i marsz na ulubiony Cieńków.

Beskid Śląski, Wisła: Barania Góra 1220 m n.p.m - Gawlasi.

Baranią Górę zostawiliśmy za plecami.

Ostatnie spojrzenie na Żywiecczyznę:
Beskid Śląski, panorama na żywiecczyznę

Spacerem przez Cieńków

Na trasie zieleń mieszała się z granatem chmur. Ciekawie wyszło to na zdjęciach. :) Jednak nie uniknęliśmy lekkiego deszczu, który dosłownie przewinął się przez chwilę nad Cieńkowem. Dalszy etap trasy pokażę na zdjęciach. Dodam tylko, że uwielbiam tutaj wracać o każdej porze roku, choć Cieńków wiosną nie ma sobie równych! :)

Beskid Śląski, Wisła: Cieńków szlak turystycznyBeskid Śląski, Wisła: Cieńków szlak turystycznyBeskid Śląski, Wisła: Cieńków szlak turystycznyBeskid Śląski, Wisła: Cieńków szlak turystyczny

Beskid Śląski, Wisła: Cieńków szlak turystyczny

Krótkie podsumowanie szlaku

Nie dał nam w kość, wręcz przeciwnie - sprawił, że mogliśmy trochę odetchnąć od covidowego zamieszania. Odetchnąć beskidzkim lasem i nacieszyć oczy rozległymi panoramami. Beskid Śląski polecam po stokroć na majówkę. :)

Mapa trasy:https://pl.mapy.cz/s/fazemoneda

Informacje o trasie
  • Długość trasy: 19,3 km
  • Suma przewyższeń: 799 m
  • Czas wg mapy: 7h 30 min

Mieszańcy Cieńkowa zapraszają w Bekidy :)